Thursday, May 2, 2013

ما الهدف من الأمل؟



أنا أمبارح كنت بفكر في حاجة وقررت أكتبها على المدونة يمكن حد يستفيد وهي ليه أنك لازم يبقى عندك أمل
أنا فكرت في الموضوع من ناحية تانية قولت لنفسي أيه الهدف أني أعرف الأمل كل اللي فكرت فيه وعرفته في وقتها أنه الامل حاجة متقدرش تمتلكها ألا بطريقتين يساعدوك


والطريقة الأولى واللي بيستخدمها غالبية الناجحين هي الثقة في النفس بس قليل مننا يعرف أن التحفيز بيساعد على الأمل
فعلا الكلام صح والدليل على كده أن كل ما واحد عزيز عليك يحفزك لعمل حاجة أنته لو غلط في الشئ ده بتبقى ندمان وبتبقى عايز تحقق الحاجة بأي طريقة علشان ترضيه وهو هدفك
النقطة هنا بقه ليه لازم نفرح غيرنا ونخليهم يرضوا عنا وهنا دماغي أتقلبت فكرت في حاجتين يأما ده لأنه الحاجة ديه بتفرحنا مثلا لو فرحة أبنك أو أنك
زي ما بيقولوا في مصر بتردلوا جميله بس في كلا الحالتين أنته مستفاد فده شئ بيساعدك على التحفيز
بس ليه لازم كل أنسان يحقق هدفه بأمل وثقة جرب أسأل نفسك السؤال ده
أكيد أول أجابة علشان أعيش مستريح أو علشان البشر كلهم لكن أنا فكرت كلنا في الأخر ميتين
الأجابة الصحيحة هي أنك بتعمل كده علشان ده ربنا طالبه منك أيا كانت ديانتك
فده أمتحان كملته تبقى نجحت ومش هتنعم في الدنيا بس بسبب الأمل لا و في الأخرة كمان
بكده نبقى حصدنا ثلاث حاجات هما الأفادة الرئيسية من الأمل وعادتا بيتصنف تحتيهم الكثير جدا
لكن أحذر الأمل من أجل الربح المادي غير مفيد لأنه أخر الطريق مسدود لأن أي طريق فيه الطمع بالمال
تفقد به الناس بكثرة
أنا خلصت موضوعى البسيط أتمنى يكون عجبكوا وياريت لو عندكم رأي أو سؤال أتفضلوا بتعليق

1 comment:

  1. ليه مفيش ردود هو الموضوع وحش؟؟؟

    ReplyDelete